granat owoc

4

Makrela należy do kategorii najpopularniejszych ryb, po jakie sięgają polscy konsumenci. Ceniona za delikatne mięso, często ląduje na kanapkach, w sałatkach lub jako danie główne z dodatkiem warzyw, ale poza walorami smakowymi, ten szczególny gatunek wpływa pozytywnie na układ odpornościowy całego organizmu.

ryba (makrela)

Makrela zawiera dużą porcję witamin z grup: A i D, a przy tym chroni organizm przez infekcjami

Gdzie występuje makrela w środowisku naturalnym?

Makrela należy do ryb wędrownych, które występują przede wszystkim przy europejskich i amerykańskich wybrzeżach Atlantyku, a także częściowo w Bałtyku (głównie tylko w okresie tarła), Morzu Czarnym i Śródziemnym.

Zdarza się, że w ladach sklepowych można natrafić także na makrele, które występują w wodach otaczających Japonię, Australię i Hiszpanię, ale to szczególna rzadkość.

Makrela: wartości odżywcze trudne do przecenienia

Pod względem wartości odżywczych, makrela na tle pozostałych gatunków wyróżnia się stosunkowo wysoką zawartością nienasyconych kwasów omega-6 oraz omega3, które poprawiają pracę układu nerwowego i poprawiają gospodarkę cholesterolem w organizmie człowieka.

Makrela jest rybą tłustą, dlatego częściowo ogranicza łaknienie, a przy tym zawiera znaczne ilości selenu, który działa ochronnie na błony komórkowe i krwinki czerwone.

Poza tym selen wpływa pozytywnie na rozwój płodów, dlatego makrela powinna być stałym punktem w diecie każdej ciężarnej kobiety.

Poza tym, w makreli znajdziemy także znaczną ilość witamin z grupy E, D, B oraz A. Z kolei zawarty w rybie fosfor i wapń ułatwia poprawny rozwój kośćca u dzieci, a stosunkowo wysokie stężenie jodu, jest powodem, dla którego ten gatunek ryby skutecznie reguluje poziom hormonów, produkowanych przez tarczycę.

Ostatecznie, makrela to także bogactwo miedzi, która działa antybakteryjnie oraz cynku – ten normuje poziom ciśnienia krwi i pracę serca.

Warto wiedzieć:

Uwaga: poza zbawiennymi właściwościami, makrela zawiera stosunkowo dużo puryny, która w nadmiarze może prowadzić do artretyzmu.

Makrela może być także powodem uczuleń, ponieważ zawiera histaminę i  chociaż na naszych talerzach można znaleźć wiele innych ryb, które w skrajnych przypadkach wywołują duszności i migrenowe bóle głowy, to warto mieć to na uwadze.

Dylemat: Makrela świeża czy wędzona?

Nie istnieje jednoznaczna odpowiedź na pytanie, czy makrela wędzona jest zdrowsza. Wielu ekspertów wskazuje, że ryby wędzone nie są zdrowe, ponieważ podczas wędzenia, ze spalania drewna wydzielają się rakotwórcze związki, ale któż z nas nie jadł mięsa, albo warzyw prosto z grilla?

Ostateczną ocenę tego dylematu pozostawiamy Wam.

Zobacz, jak przygotować makaron z wędzoną makrelą

4 komentarze

  1. Marcin napisał(a):

    W artykule o makreli daliście zdjęcie pstrągów.

  2. krzysztof napisał(a):

    Bezmozgowcy! Dac zdjecie pstraga w artykule o makreli. Wstyd!

Skomentuj ten materiał