granat owoc

0

Pilotowanie samolotów, szczególnie lekkich, turystycznych, staje się coraz popularniejsze w Polsce. Dla niektórych osób to prawdziwa pasja i hobby, dla innych – sposób na biznes i świadczenie usług związanych z przelotami. Bez względu jednak na powód latania, prowadzeniu samolotu wymaga wykonania odpowiednich badań lotniczych.

okulary lekarskie

Fot. Flickr.com CC 2.0 Les Black

Według danych Urzędu Lotnictwa Cywilnego, w 2015 roku zarejestrowano największą liczbę prywatnych statków powietrznych od kilkunastu lat. Gwałtownie rozwija się infrastruktura lotnicza, powstaje coraz więcej małych lotnisk. Natomiast dzięki coraz większej liczbie szkół, pilotowanie małych samolotów staje się coraz bardziej dostępne. Rośnie także rynek samolotów i helikopterów w Polsce. Według firmy analitycznej KPMG, jest on warty już 118 mln zł. (źródło: life.forbes.pl/do-polski-wkracza-moda-na-prywatne-smiglowce-i-samoloty-z-roku-na-rok-ich-liczba-rosnie,artykuly,203479,1,1.html). Pilotowanie samolotu jednak to także konieczność wykazania się odpowiednim stanem zdrowia.

Medycyna lotnicza w Polsce

Na początek warto kilka słów wyjaśnienia poświęcić temu, czym w ogóle jest medycyna lotnicza. Łatwo się domyślić, że chodzi o dział medycyny, który skupia się leczeniu zaburzeń doznanych w wyniku użytkowania statków powietrznych. To jednak tylko część obszaru zainteresowań tego rodzaju medycyny. Bardzo istotne są również badania oraz diagnostyka stanu zdrowia pilotów i osób związanych z obsługą ruchu lotniczego. W tym właśnie obszarze najwięcej osób ma do czynienia z medycyną lotniczą. Warto dodać, że w Polsce badania lotniczo-lekarskie nadzorowane są przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. To właśnie ten organ powołuje Naczelnego Lekarza Lotnictwa Cywilnego, a także prowadzi rejestr lekarzy specjalistów i orzeczników medycyny lotniczej. Ci ostatni podejmują decyzję o dopuszczeniu konkretnej osoby do pilotowania samolotów lub śmigłowców.

Jakie badania dla pilotów?

Osoby, które pasjonują się lataniem i pilotują samoloty turystyczne, muszą wykonać badania lotnicze 2 klasy. Tym samym badaniom podlegają również osoby pilotujący śmigłowce oraz sterowce turystyczne. Piloci powinni ukończyć co najmniej 16 lat, a niepełnoletni muszą uzyskać zgodę rodziców. Wykonanie tych samych badań jest obowiązkowe również dla pilotów szybowców i balonów wolnych.

Tego rodzaju badania dostępne są tylko w placówkach, które prowadzą centra medycyny lotniczej i posiadają odpowiednie zezwolenie. Pierwszy etap to wykonanie odpowiednich badań w gabinecie, a potem konieczna jest wizyta u lekarza-orzecznika.

Artykuł został napisany przy udziale specjalistów z imed24.pl

Skomentuj ten materiał